Hoe breng ik structuur aan (in het ochtendritueel)? - Opvoeden in verbinding
Structuur aanbrengen

Hoe breng ik structuur aan (in het ochtendritueel)?

Structuur, structuur, veel mensen krijgen er grijze haren van of de stekels gaan rechtstaan. Troost je, structuur is voor mij ook nog altijd een dingetje.

Toch werkt het, ook voor mij, zolang het kader breed genoeg is en ik nog voldoende ruimte, vrijheid heb om te bewegen, om te kunnen invullen met mijn eigen behoeften, om het zo te zeggen.

Structuur is belangrijk. Het geeft je een houvast. Ja maar, ‘ik wil niet in een keurslijf gedwongen worden’ Ik ook niet. Maak daarom iets dat werkbaar is voor jullie, dat precies past bij jouw familie.

Op jouw tempo, het tempo van de kids en de behoeften die jullie elkeen hebben.

Structuur geeft richting voor kinderen met veel lucht en vuur als bouwsteen/temperament.
Vuur: heeft de structuur nodig om zijn energie te leren spreiden, om te weten wat volgt, richting te geven.
Lucht: heeft structuur nodig om terug bij de les geroepen te worden wanneer ie weer eens afgeleid is
Aarde: houdt van structuur, wordt onzeker bij chaos
Water: heeft structuur nodig om te stroomlijnen, van punt a naar punt b.

Waarom geeft structuur nou een houvast?

Je weet wat er komen gaat. Je kent de stappen en bij elke stap weet je wat te doen. Als er dan iets onverwachts gebeurt, dan kan je daar gemakkelijker mee om.

Denk maar eens aan politie, leger en Rode Kruis, die werken allemaal in een vaste structuur. Wanneer er iets gebeurt, dan ontplooit zich een plan, een houvast, raamwerk. De afspraken staan op voorhand vast.
Je weet waar je plaats is en wat je taken zijn. De invulling ervan is flexibel, afhankelijk van de omstandigheden.

Hoe ga je nu te werk?

1. Maak een lijstje van wat allemaal ’s ochtends gebeurt. Vanaf het moment van opstaan tot je de deur achter je toe trekt. Probeer zoveel mogelijk op te schrijven waar je aan denkt. Dan heb ik het zowel over jou, je partner als je kind. Als jij graag al mails checkt of op sociale media surft – wat helemaal ok is, schrijf dat dan ook op de lijst.

2. Als je dat lijstje hebt gemaakt, splits je het op in ‘moetjes’ en ‘magjes’. Vb. Moetjes: opstaan, wassen, aankleden, tanden poetsen, ontbijten, jas aandoen, plasje doen …
Magjes: was insteken, was plooien, eten voorbereiden voor ’s avonds, opruimen, …

3. Maak een tijdsinschatting: hoeveel tijd heb je daarvoor nodig en waar wringt het? Waar kan je best meer tijd inplannen? Ik weet dat het ideale niet bestaat, het allemaal gemakkelijker gezegd dan gedaan is. Voorzie tijd genoeg, je kan nadien nog bijsturen.

4. Zoals gezegd, dit is een werkinstrument dat we de hele week gaan gebruiken en aanpassen en ook daarna nog. Als je het nog niet weet, laat het dan gewoon open. Ik heb ook dikwijls moeite om ineens aan alles te denken. Dan leg ik mijn blad in de buurt en vul ik aan waar nodig.

5. Als je eenmaal de grove structuur hebt vastgelegd – voor jouw kind zou dat in principe gemakkelijk moeten zijn – dan kan je dat ook bespreken, overleggen met je kind. Hoe je het gaat aanpakken, wat je verwacht van je kind. Het best kan je werken met beelden, prentjes.

Op internet vind je al een heleboel dagkaarten of afbeeldingen waarmee je de structuur van de ochtend in beeld kan brengen voor je kind. Hang het ergens op waar het zichtbaar is. Spreek er ook regelmatig over met je zoon of dochter, als het ergens moeilijk is, bekijk dan met je kind hoe je een situatie zou kunnen oplossen.

Heb jij mijn nieuwe ebook al?

Daarin vertel ik jou over de verschillende bouwstenen vuur – aarde – lucht en water.

De combinatie van deze 4 bouwstenen vormt de basis voor de blauwdruk van je kind.
Zo heb jij als ouder concrete handvatten om je kind te ondersteunen in de opvoeding.

Zodat ie staat als een huis als ie groot is, om het leven te leiden en zijn dromen na te jagen!

Klik op de afbeelding hieronder en je kan meteen je gratis exemplaar aanvragen!

Share
Whatsapp