Nu de wereld rondom ons vertraagt, we uit de ratrace zijn – toch voor de meesten van ons – zo goed als alles is afgeschaft en we gedoemd zijn om in ons kot te blijven, vallen we terug op onszelf.
De structuur die het dagelijkse leven ons bood, zakt als een pudding in elkaar. Nochtans hebben wij die structuur nodig. Het biedt ons houvast, we weten wat er gepland is, we hebben een doel voor ogen. Dat is ook zo voor kinderen. Een structuur, routine geeft hen veiligheid. Ze weten wat komen gaat. Gebeurt er iets onverwachts? Dan kunnen ze er meestal makkelijker mee omgaan.
Ik zie en hoor ouders worstelen met het aanbieden, het installeren van een structuur in deze nieuwe leefwereld. Zeker als je verschillende petten draagt: mama – juffrouw – en werknemer. Jij bent dat niet gewoon, je kind is dat niet gewoon en je werkgever ook niet. Het is dikwijls dansen op een slappe koord terwijl tegelijk alle ballen in de lucht probeert te houden… Een ware uitdaging!
Hoe kan je nu zo’n structuur, een planning maken – liefst ééntje waar je kind zich aan houdt en waar jullie allemaal iets aan hebben?
1. Bezint eer je begint!
Denk eerst even na: Wat wil je bereiken op het einde van de dag? Lijst dit op. Maak een onderscheid tussen de ‘moetjes’ en de ‘magjes’. Wat heb je afgesproken met je baas? Wat moet er gebeuren in het huishouden? Enz.
2. Ga samenzitten met je kind.
Hoe jong ze ook zijn. Leg uit dat het wel heel speciale weken zijn. Jouw kind kan niet naar school, mama en/of papa mogen niet naar werk maar werken nu thuis. Zoals jouw kind een juf of meester heeft, zo heeft mama/papa een baas, waar die ook naar moet luisteren en taakjes doen. Dat is niet hetzelfde als in het weekend, dan zijn we ook allemaal thuis en is er meer tijd om leuke dingen te doen, om samen te spelen. Kinderen begrijpen meer dan dat je denkt.
3. Maak duidelijke afspraken.
Spreek duidelijk af met je kind wat mag/kan en wat niet. Zo weet je kind wat er van hem verwacht wordt. Vb. als mama/papa telefoon krijgt, dan moeten ze stil zijn en mag je niet storen. Je speelt een tijdje alleen en als de wekker gaat, dan is het tijd om te spelen, dan kunnen we even iets leuks doen samen, net als op school.
Illustratie: www.amant.be
4. Werk in tijdsblokken zoals in de klas.
Dat kent je kind en biedt ook houvast, voor jezelf en voor je kind. Geef je kind tijdens ‘de speeltijd’ aandacht. Boekje lezen, samen een spel spelen, even een wandeling, fruitje/koekje eten. Daarna kan je kind weer verder spelen tot het middageten. Je kan je kind de tijdszone inkleuren die voorbij is, zo heeft je kind ook een visueel beeld van wat er allemaal al gedaan is en wat er nog gaat komen.
5. Maak een visueel dagschema op, samen met je kind.
Het visueel maken van een dagindeling helpt je kind enorm. Op school werken ze ook met een visueel dagschema. Kinderen kunnen ook beter onthouden als het visueel is. Dan hebben ze letterlijk een beeld over wat gedaan is en wat nog gaat komen. Wil je graag weten hoe zo’n dagschema eruit ziet? Op www.amant.be en www.kleuteruniversiteit.nl vind je al een aantal leuke voorbeelden. Google eens op ‘dagschema kleuters’ – afbeeldingen, dan krijg je ook veel inspiratie.
6. Ideeën om mee aan de slag te gaan.
- Maak in je woonkamer verschillende ‘hoekjes’ – een poppenhoekje, leeshoekje, duplo…
- Kinetisch zand: binnen spelen met zand zonder alles vuil te maken. Je kan het zelf maken of aankopen. Kijk op google voor inspiratie.
- Werk aan een groot project vb Pasen is in aantocht. Knutselactiviteiten, opdelen in verschillende deeltjes, inkleuren van plaatjes, kaartjes knutselen voor de grootouders enz. Kijk waar je kind zin in heeft, wat zijn talenten zijn en waar hij zich een langere tijd mee kan bezig houden.
Tot slot.
- Wees voorspelbaar
Als je kind weet wat er komt, dan is hij rustiger. Hij heeft dan een zekere vorm van ‘controle’ over de situatie, kan beter omgaan met de onverwachte zaken op zijn pad. - Wees consistent
Hou je aan het schema, dat voorkomt onzekerheid. - Hou vol!
Een routine is pas een routine als het dagelijks verloopt volgens schema.
Zet iets op papier, samen met je kind. Tuurlijk zijn wijzigingen toegestaan, als het niet lukt, pas je aan. Leg het ook zo uit aan je kind. Zo kan je samen iets opbouwen wat wèl werkt!