Wat is de link tussen controle, macht en driftbuien? - Opvoeden in verbinding
Driftbui

Wat is de link tussen controle, macht en driftbuien?

Kleine kinderen mogen niet zoveel. Ze ‘moeten’ vooral luisteren naar de grote mensen. Wat mag en niet mag. Dat vinden ze niet leuk. Dus zoeken ze manieren om toch ergens controle over te hebben of een gevoel van macht.

Laten we even teruggaan in de tijd, een paar maanden maar. Het begin van de corona en de volledige lockdown. De regering besliste van vandaag op morgen dat er quasi niks meer mocht, wie niet luisterde werd beboet. Macht en controle werden op deze manier opgedreven.
Hoe voelde jij je toen? Ik vond het helemaal niet leuk, mijn nekharen gaan ervan overeind staan. Het is goed voor even, daar kan ik mee leven. Dan begin je manieren te zoeken om eraan te ontsnappen.  Stiekem toch op bezoek gaan, onze bubbels groter maken dan eigenlijk toegestaan… op deze manier heb jij toch een vorm van controle en macht… en zo zoekt jouw kleine vriend(in) ook naar oplossingen. Een klein kind is daar zeer inventief in. Benieuwd?

1. De ene ouder ‘moet’ alles doen en de andere ouder mag niets.

Herkenbaar? Kinderen die hun wil opleggen. Eisen dat de ene ouder alles moet doen en de andere ouder niets. Anders volgt er gegarandeerd een driftbui.

Waarom? Op deze manier heeft je kind een vorm van macht en controle, je zoon of dochter bepaalt immers NU wat kan en mag.

Wat doe je dan als ouder? Je geeft toe, anders is het geheid gedoe. Dat geeft geen leuk gevoel voor jou. Je voelt je wat afgewezen en vraagt je verweesd af wat je gedaan hebt om tot deze situatie te komen…

Wat zou daar achter kunnen zitten? Eén van de mogelijke zaken is dat je kind te weinig controle krijgt in zijn leven.
Controle op die leeftijd? Ja hoor! En dat hoeven echt geen ingewikkelde zaken te zijn. Bekijk eens waar jij als ouder controle kan geven. Mogelijke voorbeelden zijn:

  • Zelf kledij laten kiezen (uit vb 3 sets die jij voor kiest).
  • Laten beslissen of ie eerst schoenen of jas wil aandoen.
  • Hoeveel eten dat ie op zijn bord krijgt (met afspraak dat je opeet wat er op je bord ligt).
  • Kiezen tussen fruit dat ie wil eten of meenemen naar school.
  • Keuze tussen wat er op de boterham mag …
driftbui aankleden

Je ziet, er zijn een aantal gebieden waar je je kind controle en macht kan geven. Als ouder lijkt het dikwijls peanuts, sta je er niet bij stil omdat het voor jou de evidentie is.

Toch kan het een wereld van verschil zijn voor je kind. Een wereld waarin je zoon of dochter ook iets te zeggen heeft, waar hij ook een stukje macht en controle heeft.

Waarom is dat zo belangrijk?
Voor de eigenwaarde en autonomie. Het zelf leren beslissen, al op jonge leeftijd EN ‘gevolgen’ leren dragen, het vergroten van de autonomie en het gevoel ‘ik mag hier ook iets beslissen, ik tel mee’.

2. De ‘5 minuten’ regel – multi - inzetbaar!

Ik heb het al een aantal keer over deze regel gehad. Het is een simpele regel en je kan hem op verschillende terreinen van de opvoeding inzetten.

Hou jij niet van regeltjes? Ik ook niet, maar deze omarm ik – zelfs in tijden van corona!

Wat is dat nu juist?

Je leert je kind wat 5 minuten zijn. Ik gebruikte vroeger zo’n kookwekker. Je kind hoort en ziet ook dat de tijd verandert. Je legt uit aan je kind dat er een andere activiteit volgt als de wekker is afgegaan – dus na 5 minuten.

 

kookwekker

Dit kan zijn van spel naar eten, van spel naar slapen, van spel naar weggaan…

Na een tijdje kent je kind het begrip ‘nog 5 minuten en we ‘vul zelf in’. Op deze manier heeft jouw kind een keuze en controle over zijn tijdsbesteding.

Ik leg het uit aan de hand van een concreet voorbeeld:

Stel, je gaat naar de speeltuin met vriendinnen, samen met de kids. De kids zijn leuk aan het spelen terwijl jullie bijkletsen. Op een bepaald moment wil je graag naar huis.

Dan kan je tegen je kind zeggen ‘ik wil graag naar huis gaan. Kom je direct mee of wil je graag nog 5 minuten om je spel af te ronden? Of je zegt, wanneer deze regel al goed ingeburgerd is: over 5 min gaan we naar huis, begin je af te ronden met je spel?


Op deze manier kan je kind zelf bepalen wat hij kiest: direct naar huis of 5 minuten wachten. Je kind krijgt hierdoor ook meer autonomie – zelf beslissen – en een stukje ‘macht’ om te zeggen ‘ik wil graag nu naar huis’.

driftbui

Dit vermijdt ook de klassieke driftbui, waarbij kinderen abrupt uit hun spel gehaald worden om te doen wat hen gevraagd wordt. Vooral temperamentvolle kinderen hebben het lastig om te schakelen tussen 2 activiteiten.

Door deze regel aan te leren en toe te passen, krijgen ze die tijd en kunnen ze beter omgaan met de verandering van activiteit.

Wil dat zeggen dat het exact 5 min zijn? Neen, deze 5 min zijn een ‘rekbaar’ begrip. Soms zal het al eens 7 minuten zijn, soms 3.

Het gaat hier om het principe aan te leren van de 5 min regel, het sein om af te ronden en te schakelen naar een andere activiteit.

Dus beste ouder, kijk eens waar jij je kind wat controle kan geven. Iets wat voor jou doodgewoon kan lijken, is voor jouw kind dikwijls een wereld van verandering. Deze kleine aanpassingen kunnen ook een verschil maken in het aantal driftbuien van je kind.

Daarnaast nog de invoering van de 5 min regel en het zal terug wat rustiger worden in jullie gezin.

Wil je nog meer tips om een driftbui te ontmijnen? Download mijn gratis ebook – Eerst Hulp Bij Driftbuien. Daarin geef ik je 5 concrete adviezen om een driftbui te voorkomen!

Op 3 juni gaf ik een insta live over dit thema. De video staat op mijn Youtube kanaal en kan je hier bekijken

Wil jij graag op de hoogte blijven van nieuwe artikels? Vul dan hieronder het formulier in!



Volg jij mij al op sociale media?

Share
Whatsapp